Booking Your Hotel with Agoda through this site,Get the BEST Deal

Friday, March 2, 2012

Frog

(Vietnamese Mossy Frog)

Vietnamese Mossy Frog

Theloderma corticale memaparkan beberapa penyamaran yang paling berkesan dan rumit di dunia amfibia, kulit corak yang tidak sekata lebam dan rabung pelbagai warna yang menyerupai satu rumpun besar lumut. Untuk melengkapkan penyamarannya sebagai tumbuh-tumbuhan tidak bernyawa, ia memasukkan ke dalam anggota badan dan berpura-pura mati apabila dikejutkan.


2 - Katak marsupium (The Marsupial Frogs)

Marsupial Frogs

Tidak berpuas hati untuk meninggalkan anak berudu di dalam kolam dan mengharap yang terbaik, katak dari keluarga Hemiphractidae ini dikenali membawa telur dan anak-anak mereka di belakang mereka, kadangkala dilindungi dalam kantung atau kantung khas sepanjang peringkat berudu.


3 - Katak Surinam (The Surinam Toad)

Surinam Toad

Menetaskan anak-anak pada kulit mereka sendiri bukanlah satu-satunya perkara yang membuat katak ini begitu luar biasa. Leper, berbintik dan berbonggol, Katak Surinam (Pipa pipa) bergabung sempurna dengan daun reput, menggunakan organ-organ deria yang unik berbentuk bintang di hujung jari mereka untuk mengesan mangsa yang lalu. Sepenuhnya akuatik, mereka hampir tidak mampu bergerak di atas tanah.

Ia dijumpai di Bolivia, Brazil, Colombia, Ecuador, Guiana Perancis, Guyana, Peru, Surinam, Trinidad dan Tobago, dan Venezuela.


4 - Katak Ungu (The Purple Frog)

Purple Frog

Hanya secara rasmi ditemui pada tahun 2003, Nasikabatrachus sahyadrensis adalah katak India yang begitu luar biasa. Tengok kepalanya saja dah tak macam katak.

Banyak menghabiskan masa bawah tanah, katak ungu memakan serangga bawah tanah sehingga ia muncul untuk kegilaan mengawan besar-besaran semasa monsun bermusim yang ringkas.


5 - Katak Emas (The Golden Toad)

Golden Toad

Katak emas (Bufo periglenes) adalah kecil, berkilat, katak terang benar yang pernah banyak terdapat di rantau kecil di altitud tinggi awan diliputi hutan tropika, kira-kira 30 kilometer persegi di kawasan atas bandar Monteverde, Costa Rica.


6 - Katak Penyu (Turtle Frog)

Turtle Frog

Katak Penyu (Myobatrachus gouldii) dari Australia Barat, dan satu-satunya spesis hanya dalam genus Myobatrachus. Ia mempunyai kepala kecil, dan anggota badan yang pendek, tetapi sebuah badan yang bulat, sehingga 45 milimeter (1.8).

Katak penyu ditemui di antara Geraldton dan Fitzgerald River di rantau Perth, Australia Barat.


7 - Katak transparen (Transparent Frog)


Hyalinobatrachium pellucidum, juga dikenali sebagai katak kaca atau katak lihat-tembus, adalah spesis katak dalam keluarga Centrolenidae. Katak ini dinamakan sedemikian kerana kulit yang lutsinar hingga nampak organ-organ dalaman dan permukaan serta-merta di belakang katak boleh dilihat. Sebabnya adalah kurang pigmentasi. Ia adalah endemik kepada Ecuador.


8 - Katak Terbesar Di dunia


Katak Goliath atau Conraua goliath adalah spesis katak terbesar yang ada di Bumi. Katak ini dapat membesar hingga 13 inci (33 cm) panjang dari muncung hingga ekor, dan beratnya hingga 8 paun (3 kg).

Katak ini memiliki kitaran habitat yang relatif kecil, terutama di Afrika Barat (dekat Gabon). Katak Goliath dapat hidup hingga 15 tahun. Makanannya adalah kalajengking, serangga dan katak kecil. Kodok ini memiliki pendengaran tajam tetapi tidak mempunyai kantung vokal.


9 - Katak Terkecil Di dunia


Katak ini ditemui di Pegunungan Andes Peru selatan, dengan ketinggian antara 9,925 dan 10,466 kaki di atas permukaan laut.


10 - Katak Berbulu (The Hairy Frog)


Trichobatrachus robustus dinamakan sedemikian kerana pertumbuhan yang unik filamen seperti rambut yang dibangunkan oleh sijantan hanya semasa musim pembiakan. Diisi dengan saluran darah yang kecil, 'bulu' ini adalah untuk membantu sijantan mengeluarkan oksigen dari air, kerana beliau akan menghabiskan jangka masa yang lama melindungi telur yang tenggelam.

No comments:

Post a Comment