Booking Your Hotel with Agoda through this site,Get the BEST Deal

Wednesday, January 30, 2013

Ustaz Nasharuddin Mat Isa

DI PERSIMPANGAN


Latar belakang

Nasharudin Mat Isa dilahirkan di Rembau, Negeri Sembilan pada 1962.

Pendidikan

Apabila bapanya seorang kakitangan kerajaan pindah ke Kuala Lumpur, beliau belajar di sekolah misi - Sekolah Menengah Kebangsan St Gabriel , Kampung Pandan , Kuala Lumpur.
Belajar 3 semester di UITM dalam jurusan Grafik dan Senireka. Kemudian mendalami pengajian Islam di Kolej Darul Ulum di Lucknow, India. Kemudian belajar bahasa Arab di Universiti Jordan , Amman selama dua tahun.[5]
Seterusnya mendalami undang-undang Syariah di Fakulti Syariah selama 5 tahun. Dilantik menjadi pembantu pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di Gombak. Kemudian belajar selama dua tahun di Universiti Glasgow, Scotland. 1993 kembali ke UIAM dan menyiapkan Sarjana Undang-Undang Perbandingan. Dilantik menjadi pensyarah undang-undang di situ, 1997, Nasharudin menjadi pensyarah undang-undang di UKM, Bangi. 1999 bersara sebagai akhi akademik kerana menceburi bisang politik sepenuh masa.

Keluarga

Nasharudin berkahwin dengan Cikgu Munirah Mahmud dan mempunyai 4 orang anak. Anak sulung beliau belajar di Kolej Insaniah (KUIN) di peringkat diploma dan kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) Ijazah Sarjana Muda dalam jurusan Teknologi Maklumat (Multimedia) sesi 2008/2009.

Politik

Nasharudin menyertai PAS ketika belajar di Jordan kerana pemimpin PAS pernah melawat mereka ketika berada di sana. Dari situ beliau mendalami perjuangan pemimpin PAS seperti Datuk Fadzil Noor, Datuk Abdul Hadi Awang, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan lain-lain. Di Jordan juga beliau terdedah dengan perjuangan pertubuhan Islam di Timur Tengah.
Sekembali dari UK, beliau aktif dalam Dewan Pemuda PAS dan menjadi exco antarabangsa. Dalam pemilihan pemuda PAS, beliau mendapat undi tertinggi.
Presiden PAS,Datuk Fadzil Mohd Noor melantik Nasharudin sebagai Setiausaha Agung PAS. Pelantikan beliau secara tiba-tiba ini mengejutkan ramai pihak. Ketika itu beliau baru berheenti dari menjadi pensyarah unjdang-undang syariah UKM. [6] kerana belum ramai mengenalinya. Baqaimanapun CWC mengesahkan perlantikan tersebut.
Nasharudin bertanding Timbalan Presiden dalam pemilihan PAS setelah Datuk Dr Haron Din, selaku ketua penerangan PAS mengundur diri.

Pilihan raya

Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1999 beliau menang bertanding di kawasan parlimen Yan,Kedah. Yan merupakan kubu kuat dan selamat bagi PAS sejak dari dahulu. [perlu rujukan]
Tahun 2004, bertanding dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2004 di kawasan Besut, Terengganu tetapi tewas. Beliau ditugaskan untuk menyambung hayat kerajaan PAS di Terengganu , tetapi tidak. Pengundi PAS Terengganu hanya memberi sepenggal sahaja kepada PAS untuk memerintah Terengganu. PAS di Kelantan juga hampir jatuh, tinggal dua kerusi Adun sahaja.
Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 beliau mengalahkan calon dari Barisan Nasional - UMNO, Datuk Dr. Awang Adek Hussin dengan majoriti sebanyak 2,896 undi. Beliau memperolehi 28,830 undi berbanding lawannya memperolehi hanya 25,934 undi. PAS menang kerana tagline 'PAS Untuk Semua'. PAS tidak mengambil negara Islam Arab Saudi,Iran atau Sudan sebagai model, tetapi membentuk model negara Islam sendiri.[7]
Beliau dilantik sebagai Ketua Penyelaras dalam Pilihan raya kecil Kuala Terengganu dan Bukit Gantang 2009 dan terbukti berjaya menawan kerusi-kerusi tersebut

No comments:

Post a Comment