Booking Your Hotel with Agoda through this site,Get the BEST Deal

Friday, October 25, 2013

Gambar pertama

Inilah manusia pertama yang berjaya dirakam kamera di dunia

Sejarah fotografi ternyata sudah berlangsung cukup lama, mulai era 1800-an. Foto apa yang dianggap sebagai yang pertama di dunia?

Gambar pertama yang menampakkan objek manusia diyakini adalah Boulevard du Temple. Foto yang diambil oleh warga Perancis bernama Louis Daguerre ini dirakam pada tahun 1838.

Foto tersebut diambil menggunakan teknik fotografi awal yang dikenali sebagai daguerreotype, sempena dengan nama Louis Daguerre yang menjadi penemunya. Foto tersebut menampakkan sebuah jalanan di Paris.
 
 Louis Daguerre berjaya merakam satu imej seseorang lelaki dan tukang menggilap kasut di sudut sebuah jalan. Tampak lengang tiada orang bukan?, Ini kerana kerana proses Daguerre dilakukan antara lain dengan mengekspos sebuah plat logam yang diberi perlakuan kimia selama beberapa minit. Jika seseorang atau sesuatu objek bergerak, maka dia tidak akan nampak dalam gambar foto daguerreotype ini.

Oleh kerana orang yang ada dalam foto ini relatif tidak bergerak ketika foto diambil, maka dia terlihat dalam foto tersebut

No comments:

Post a Comment